perjantai 29. huhtikuuta 2016

Uusi oliivipuu


 
Olin jo oikeastaan mielessäni päättänyt etten enää osta meille oliivipuuta sillä kerta toisensa jälkeen epäonnistun sen hoidossa. Syksyn tullen puu näyttää aina raadolle eikä tunnu siitä kohenevan enää. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun löysin tämän Ikeasta ja hintakin oli vajaa 20€:a. Niin edullisesti ei muualta taida puuta saadakaan ? Uusi yritys siis tämän kanssa ja ainakin se tuo iloa kesän ajan. On se niin kaunis. 

Mitä vappusuunnitelmia teillä on ? Meillä on pitkästä aikaa lapsivapaata ja suuntaamme mieheni kanssa keskustaan hotelliin ja syömään nyt illalla. Sunnuntaina viisi ystäväperhettä tulee meille brunssille. Lapsia yhteensä kuusitoista, joten aikamoinen hulina tiedossa. Hyvää ruokaa ja seuraa. Ihan parasta !


Toivotan jo nyt hyvää vappua teille, jos en ennätä tänne ennen sunnuntaita !

keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Viisvee juhlat vol.2


 * Juomat saatu, yhteistyössä Raikastamo & Lasten PR

    Kakkujen tekemisestä on tullut yllättäen itselleni vähän intohimo. En tiedä miksi niiden tekeminen ennen tuntui niin hankalalle, etenkin kun tykkään näpertää. Pojan toivoessa jalkapalloa kakuksi mietin miten ihmeessä sen saisin toteutettua ilman, että joudun ostamaan lähemmäs 20€:n  kakkuvuoan, jolle ei välttämättä ole tarvetta kuin sen yhden kerran. Tämän kakun tein siis ihan vain IKEAN Blanda kulhoon . Tein kakkupohjat Kinuskikissan gluteenittomalla kääretorttupohjalla ja piirsin neljä erikoista ympyrää, joiden avulla leikkasin pohjat. Pohjat ladoin kulhoon pienimmästä suurimpaan ja tietysti täytteet väliin. Idean täytteisiin sain kummityttömme synttäreiltä. Kinuskikissan ohjeella siis nekin,  mustikka-vaniljatäyte sekä valkosuklaa-vanilja. Molempia tuli kakkuun pari kerrosta. Taivaallisen hyvää!!



Todella tykättyjä juhlissa oli yksinkertaiset riisisuklaapallerot, joita tein siis ihan vain sulattamalla Lidlin suklaata ja sekoittamalla siihen riisimuroja. Voiko helpommaksi mennä :)


Suolaisena syötävänä oli jälleen perus piirakoita, salaattia sekä pojan tekemiä coktailtikkuja. Lidlistä saa muuten valmiina todella hyvää hummusta, jota oli tarjolla dippinä. Makeana oli myös pullia omenatäytteellä, mokkapaloja jne.
 
 


 
 
Juomat juhliin saimme siis Raikastamolta, - kiitos.  Raikastamon pikkumehuihin ei ole lisätty sokeria tai muita makeutusaineita, eli ainakin itse aion suosia jatkossa näitä luomumehuja lapsilla. Niissä on vain hedelmien oma sokeri. Omien vatsaongelmieni takia, joita mm. valkoinen sokeri selkeästi pahentaa, olen tullut aika kriittiseksi siitä mitä lapsilleni syötän. Ei meillä mitään ehdoton EI - linjaa ole sokerin suhteen, mutta mitä vähemmän, sen perempi.  
Näitä pikkumehuja pakattiin muuten kaverijuhlissa kiitospusseihinkin !
 
Pari vuotta sitten olimme mieheni kanssa aikamoisen koukussa limuihin, siis sokeriin. Siitä limukoukusta onneksi päästiin aikanaan hyvin eroon, mutta nyt kun sain näitä Raikastamon luomulimonadeja testattavaksi, voin vannoa, että näitä meille välillä tullaan kyllä ostamaan. Etenkin nyt kun grillikausikin hiljalleen tässä käynnistyy. Meillä lapset pidetään limuista erossa, niin kauan kun se vain on mahdollista, mutta oma suosikkini näistä limuista on ehdottomasti kola, joka maistuu ihanan aidolle. Tämä kola ei muuten sisällä yhtään kofeiinia ! Tykkään hurjasti myös muista raikkaista makuvaihtoehdoista : Appelsiini, verigreippi ja sitruuna. Pulloissa etiketteineen on kivaa vanhanajan tunnelmaa
 
 
Sellaiset viisvee juhlat meillä :)
 
Seuraavat juhlat meillä onkin vasta joulukuussa, mutta leikkimökin tuparit on VIHDOIN tarkoitus järjestää tässä alkukesästä.
 
 

maanantai 25. huhtikuuta 2016

Melli EcoDesign - ekologisia ja mukavia lastenvaatteita






 * Yhteistyössä Melli EcoDesign & Lasten PR
        vaatteet on saatu



Kotimaisen Melli EcoDesign - lastenvaatemerkin vaatteet ovat minulle täysin uusi tuttavuus. 
Ihanan pehmeät vaatteet ovat laadukasta ja kestävää GOTS- sertifioitua luomupuuvillaa.
Melli EcoDesign panostaa vahvasti kotimaisuuteen. Vaatteiden suunnittelu, kankaiden valmistus ja painanta sekä ompelu tehdään kaikki kotimaassa. Vaatteisiin liittyy lisäksi ihana tarina :


 " Melli EcoDesignin tarina alkoi pienen keskosvauvan syntymästä vuonna 2010. Melli-tyttö syntyi neljä kuukautta ennen laskettua aikaa raskausviikolla 23 Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän painoi vain 580 grammaa. Mellin äiti ei ollut koskaan ennen nähnyt mitään niin pientä ja täydellistä. Pikkuruinen vauva olisi mahtunut nukkumaan voirasiaan.
Melli oli suoranainen ihmetyttö, sillä lääkärit arvioivat hänen selviävän vain korkeintaan noin 20 prosentin mahdollisuudella. Mellin sisukkuus ja vahva luonne päättivät toisin. Lukemattomien vastoinkäymisten jälkeen hän pääsi kotiin viiden kuukauden ikäisenä painaen kolme kiloa.
Mellin ollessa sairaalassa hänelle oli haastavaa löytää tarpeeksi pieniä ja herkälle iholle sopivia vaatteita. Värikkäitä alle 40 cm koon vaatteita ei ollut helposti saatavilla.
Itse Melli EcoDesign -brändi syntyi vuoden 2012 lopulla, kun Mellin äiti kaipasi lastenvaatemarkkinoille kotimaista lastenvaatemerkkiä, joka sisältäisi isompien lastenvaatteiden lisäksi myös oman keskosvauvanvaatemalliston. Vaatteiden tulisi soveltua etenkin herkkäihoisille allergisille lapsille. Tämän vuoksi kaikki Melli EcoDesignin vaatteet valmistetaan luomupuuvillasta. Kankaat ovat Suomessa valmistettuja ja myös vaatteet ommellaan Suomessa.
Vuonna 2015 Melli EcoDesign perusti oman ompelimotehtaan Jyväskylän Palokkaan "



Blogiani pidempään seuranneet tietävät hillityn lastevaatemakuni. Mellin vaatteet ovat aiemmin olleet todella kirjavia ja ehkä siitä syystä en ole aikaisemmin osannut kiinnittää niihin missään huomiota. Nyt uusi kevään / kesän 2016 mallisto on erilainen ja kun tutustuin siihen paremmin, löysin heti monta meidän näköistä vaatetta. Ihastuin ihan ensimmäisenä vaaleanpunaisiin sulkalegginseihin. Niin ihanat ! Samaa kuosia oleva mekkokin on suloinen, mutta päädyin valitsemaan mustat mekot legginsien kaveriksi. En normaalisti pue tyttöjä keskenään samanlaisiin vaatteisiin vaan ennemmin valitsen vaatteiden sävyt sopimaan toisiinsa. Nyt halusin kuitenkin pois mukavuusalueeltani ja valitsin tytöille täysin identtiset vaatteet. Poika valitsi itse hupparin ja vaaleanharmaat housut .
 
Melli EcoDesign - lastenvaatteet on suunniteltu pitkäaikaista käyttöä varten ja pienten lasten herkkää ihoa ajatellen. Ylimääräisiä saumoja on karsittu ja koot ovat tuplakokoja. Kuopuksen vaatteet kuvissa ovat kokoa 74/80, neidin 98/104, pojan 110/116. Vaatteet ovat reiluja, eli ne menevät meillä pitkään.
Vaatteet näyttävät hyvälle ja ovat varmasti mukavia päällä. 
Melli EcoDesignilla on verkkokauppa  sekä useita jälleenmyyjiä.
 

Onko Mellin vaatteet teille entuudestaan tuttuja ?
 
 
Ps. Meillä kaksi kolmesta aloittaa muuten tulevana syksynä kevyesti tarhailua ja kaipaisin teiltä konkareilta vinkkejä millaisia vaatteita tarhaan kannattaa varata ? Onko teillä olemassa erilliset tarhavaatteet ?
 


tiistai 19. huhtikuuta 2016

Helppo kevyt lounas ja Organyc voittaja






    Ihan alkuun VIHDOIN Organyc arvonnan voittaja.  Eli voiton vei tällä kertaa Sari , laitan sinulle meiliä vielä tänään. Onnea. 
Lähiaikoina on taas uutta arvontaa tiedossa, mutta tässä olisi yksi gluteeniton herkku, jota teen etenkin itselleni usein lounaaksi, mutta tämä maistuu meillä koko perheelle. Eli munapiirakka. Tämä on todella helppo ja siihen voi sotkea joukkoon mitä ikinä haluaakin ja kaapista vain löytyy.


 Piirakkavuoka voidellaan ensin. Sitten 8 kananmunaa & 2 dl kermaa vatkataan. Itse tykkään käyttää tonnikalaa piirakassa, sillä se tuo kivasti makua ja se lisätään tässä vaiheessa joukkoon. Seos kaadetaan vuokaan. Päälle voi laittaa esim. kinkkua, katkarapuja, fetaa, paprikaa, tomaattia, sipulia, valkosipulia, parsakaalia, yrttejä jne. Niin ja juustoraastetta tietysti pinnalle ! Halutessaan kaikki täytteet voi sotkea piirakan joukkoon jo munien ja kerman sekoittamisen yhteydessä, mutta itse tykkään lisätä ne vasta lopussa ( tonnikalaa lukuun ottamatta ).

Piirakkaa paistetaan 180 asteisessa uunissa noin 30 minuuttia riippuen uunista. Mausteita voi lisätä joukkoon oman maun mukaan, usein laitan vain vähän pippuria. Niin helppoa ja hyvää eikä tosiaan tarvitse tehdä erillistä pohjaa.


 Kivaa tiistaita !


maanantai 18. huhtikuuta 2016

Viisivuotiaan fudisjuhlat vol.1






    * Yhteistyössä Raikastamo & Lasten PR


  Viime päivät ovat menneet meillä viisivuotiaan synttärihulinoissa. Torstaina vietettiin ensin pojan kaverijuhlia yhdentoista kaverin kanssa.
 Teemaksi sankari halusi harrastuksensa jalkapallon ja vaikka yleensä suunnittelen kaiken hyvissä ajoin, jäi näiden juhlien järjestely viime tippaan. Kivat juhlat meillä kuitenkin oli ja lapsilla oli todella hauskaa. Kakuksi poika toivoi jalkapalloa ja tein sen kaverijuhliin taas jäätelöstä. Varma hitti lapsilla ! Suolaisena tarjoiltiin mm. hodareita, jotka nekin upposivat hyvin. Mehut on Raikastamon klassikko luomu omenamehua. Yhdessä suloisessa pullossa on puolikiloa puristettuja luomuomenoita, eikä mitään muuta. Ei lisättyä sokeria tai lisäaineita eli todellinen hedelmäpommi. 
Raikastamon mehuista juuri omena on oma suosikkini. Sain juhlia varten muitakin Raikastamon tuotteita, mutta nämä omenamehut sopivat väritykseltään lastenjuhlien kattaukseen täydellisesti.
   
Muista Raikastamon tuotteista lisää myöhemmin.